viernes, 20 de marzo de 2009

Les falles molen




A mi m'agraden les falles. Pareix que està de moda criticar-les, que és una cosa d'un altre temps, però a mi m'encanten.

En l'ambient faller hi ha un debat; és moral en temps de crisi pagar 900.000 euros, per una falla, que sols estarà cinc dies al carrer?

La meua resposta és que seria molt millor que eixos diners s'invertiren en ajudar al tercer món, o en lluitar contra el càncer. Però clar està, els empresaris que posen diners en la falla, mai invertirien els diners en això. Si no se'ls deixaren en la falla, es comprarien un Jaguar, o un xalet en Xàbia. Així que millor la falla, que la pot difrutar tothom.
A més ningú dòna duros a quatre pessetes. Es paga per visitar les falles d'especial, que a més tenen molts patrocinadors, i molts mètodes per a financiar-se.
Les falles mouen molts diners en tots els àmbits de la ciutat, i són un motor important per a València.

Però les falles no són això. La majoria de falles són agrupacions culturals de gent, que ha triat la falla com a excusa per a reunir-se i socialitzar-se. Així és al poble, i així també a València.

A més, les falles es viuen al carrer. De dia, fa goig passejar pel centre de València, que per uns dies, és converteix en peatonal. Es canvien els cotxes per les sabatilles d'esport, i es disfruta del sol que ens ha fet enguany, de les falles, de l'ofrena, dels xurros, de la música, i a migdia, com mana la tradició tothom a la mascletà.

De nit, València es torna una verbena. En cada cantó hi ha una discomòbil, o una orquestra. En Burriana se'n han adonat que eixe és el futur, i comença a esvaïr-se el mite que diu que si no eres de falla no es pot disfrutar. Això si, Rita, a les 4 no ens pots enviar a casa, que són quatre dies... El dret al descans està també molt de moda, però que fem del meu dret a divertir-me, no és important o que? Però que igualment hem disfrutat, no ens consegueixes amargar.

I vaja si nosaltres hem disfrutat. Han estat tres nits apoteòsiques, de festa boja, de pets, de aguacates, de montaditos que van tardar, de una enorme Pato, de fer saó, de passejar pel Carme, de públic al llit del costat, de verbenes heviates, de mirades relatives, de cubates a les 7 del matí, de guerres d'antenes... això si, va faltar Juanma... (que gran Cris, jeje....)

La setmana que vé m'han dit que comencen les falles d'Estocolm i allí que anem...

8 comentarios:

Anónimo dijo...

Y has guardado las distancias adecuadas???

Julián Mora Lucas dijo...

No ho ha fet, no

Julián Mora Lucas dijo...

Ie, va, que pareix que t'haja contractat Canal 9 per fer un reportatge de les Falles. Coses amb les que estic a disgust en les Falles:

- ¿Per què porta 5 o 6 anys seguits guanyant la Falla de Nou Campanar?
- ¿Què es premia concedint a una xica el privilegi de 'Fallera Major'? ¿Lo podrit de diners que està son pare? ¿Lo influient que és la seua família? ¿La seua bellesa, realment?
- ¿Per què es venen els 'borratxos'? Em fan molta por, i no es poden ficar en mans de cerrils valencians.
- ¿Per què es programa una Nit del Foc per a les 2 a.m., i la tiren a la 1.30 a.m.?
- ¿D'on eix tota eixa gent que està en València en Falles?

Eixes són algunes de les deficiències més destacades. Ale, ja em conteu lo d'Estocolm, cabrons.

1 abraç!

JULI

Carolina dijo...

Me gustaría contestarte en valencià, pero no lo controlo nada.
He utilizado el traductor para leer tu entrada.
Las Fallas supongo que como todas las cosas, tienen sus lado bueno y sus lado malo.
Me gusta como hablas de ellas, tengo pendiente ir algún año, que la verdad es que tengo ganas. Fui hace dos años o así a Valencia, pero me fui unos días antes de que empezaran...
Debe de ser una fiesta muy especial para muchos de vosotros. Me da pena que todo el trabajo de muchos meses termine quemándose, pero así es la tradición, claro. Puede que en estos tiempos de crisis no sea lo mejor, pero yo creo que hay muchas cosas para recortar gastos antes que las fallas.

Muchas gracias por pasarte y comentar, me hace ilusión :)

Un petó!
:)

Anónimo dijo...

No sabeu l'enveja que vaig sentir el divendres quan em vaig adonar que realment m'havia perdut les falles (i aixo que va ser la meua nit mes especial aci). La gent et diu "va, si les falles son tots els anys", pero jo les falles les recorde l'any sencer, es un record que t'alegra tot l'any. Be, tindre que tirar del record de les falles de 2008.

Espere que ens conteu totes les anecdotes a Estocolm, pero sense donar-nos massa enveja, per favor.

Caguentot, m'he perdut la Pato.

Continus problemes m'impedixen actualitzar el meu blog. Vaja, espere tindre internet propi (ara estic a la uni)abans de tornar a Valencia.

Vixca Valencia fallera!

Noelia (Noedipa) dijo...

Ya tengo blog, no se si seré muy constante o no con él...pero algún día había que empezar....
http://noedipa.blogspot.com

un besooo

Noelia (Noedipa) dijo...

ie Saül!! para tu vuelta de Estocolmo, creo que deberías replantearte el concurso del mejor 2º vídeo de youtube, pues este no entró en concurso y se merece una oportunidad:

http://www.youtube.com/watch?v=bbDKgSxiFg8

Cris dijo...

M'han ncantat stes falles amb vosaltres!Falten..xo som els que som i no ens quedem curtets en les festes..jeje