martes, 22 de noviembre de 2011

Castellans

Acabe de veure este video que ha penjat la meua bona amiga Alicia de Galicia al Facebook i recomane que vosaltres també ho feu:



En ell parla Carlos Blanco, a qui jo no tenia el plaer de coneixer, i parla sobre les televisions autonòmiques, més concretament sobre TVG i sobre l'amenaça de tancament. A les televisions autonòmiques tal i com les coneixem els queden dos telenotícies. És públic que el PP, mitjançant un pla ideat, per un dels personatges que més ràbia em fa d'este món, Esteban Gonzalez Pons, té en ment tancar-les.

I l'argument és que no són necessaries, i que es poden estalviar molts diners. I jo veig Canal 9, i dic que la tanquen, que la tanquen però ja. Però és que les televisions autonòmiques no van ser creades per a funcionar com funciona ara Canal 9. Totes les emissions de Canal 9 haurien de ser en valencià, perquè per a això va ser creada, com a mitjà de promoció de la llengua i de la cultura, i no com a mitjà de propaganda del govern. S'hauria de contractar a professionals valencians, que feren tele en valencià, i que feren bons programes, que es poden fer. No cal més que mirar als nostres veïns del nord, i per a qui crega que eixe no és el model, es poden comparar també les audiències.

Estes agressions no són debades, les llengües, les cultures, la música, inclús moltes tradicions... s'ataca a estes coses perquè molta gent, no vol que bascs, gallegs, valencians, balears, catalans sigam espanyols (ja som espanyols), vol que sigam castellans. Vol esborrar tota empremta de peculiaritat, de particularitat, de diferència, vol un estat uniforme, ja ho diu la famosa dita "Espanya, una y no cincuenta y una". Puix qui vol açò, està equivocat al 100%. S'equivoquen els de UPyDance atacant als nacionalismes, s'equivoca la gent que diu que Amaiur és ETA (si clar, faena tindriem amb 300.000 etarres), s'equivoca qui creu que l'espanyol corre perill a Catalunya (que té un model lingüistic en l'educació exemplar, i que ha funcionat sempre de meravella).

Vaig llegir fa poc una frase molt intel·ligent que deia "Tant de demanar que Catalunya siga Espanya i la gent no ha pensat mai que Espanya siga un poc més Catalunya" Cada agressió de les que he comentat abans fomenta l'independentisme, i l'odi a Espanya, perquè es parla de sentiments i no es pot forçar a la gent a deixar d'estimar (quan no d'utilitzar) la llengua dels seus pares, la seua llengua, ni la seua cultura, ni els seus llibres, ni els seus grups de música ni els seus records. Tant estrany seria a un país civilitzat que a la resta de l'estat s'estudiaren altres llengües autonòmiques com assignatura optativa (més útil que el xinés em pareixeria), ningú veu estrany que es puga interpelar en català, euskera i gallec al parlament europeu i no al congrés dels diputats?

Si precissament allò millor que té Espanya és la seua diversitat, les diferents cultures, totes les influències de les que ha begut el fan un país únic, i quan en lloc de potenciar tot açò, no es fa més que intentar uniformitzar-lo, intentar reprimir i deixar amb la categoria d'anècdota tot este legat cultural, no puc fer més que posar-me les mans al cap.

El video de l'inici està en gallec, però escoltant-lo amb atenció i tornant enrere un parell de voltes jo he conseguit entendre-ho tot. El mateix passa amb molta gent castellanoparlant, d'altres regions de l'estat inclús, que llegeix este blog i em diu, "jo no utilitze el traductor, si lliges amb atenció, i eres un poc intuitiu amb els idiomes es pot entendre bé". Potser eixa siga la clau, posar-hi voluntat per a facilitar que ens entengam.

2 comentarios:

Ferran dijo...

Totalment d'acord en tot!

Ah! i m'ha agradat molt UPyDance. No se m'havia ocorregut encara, estaré perdent facultats?

Anónimo dijo...

Tota la raó del món. Fixa't q jo tinc una amiga de Madrid i ella sempre ha dit q li agradaria q li hagueren donat l'oportunitat a l'escola d'aprende les altres llengues q es parlen al país.

Anna.